Les habilitats socials són una eina professional que ens capacita a
treballar amb els nostres alumnes, amb les famílies i amb els nostres companys.
Un mestre hàbil a nivell social podrà resoldre eficientment un munt de
situacions que envolten l’àmbit escolar. A més a més , si té aquesta capacitat
podrà expressar la seva opinió i alhora respectar l’opinió dels altres.
Partint que hi ha tres grans tipus de mestre: agressiu, inhibit i assertiu.
M’agradaria mostrar les diferencies d’aquest i proposar millores per aconseguir
ser un bon mestre amb altes habilitats socials i comunicatives.
INHIBIT
|
ASSERTIU
|
AGRESSIU
|
Comportament
verbal dubitatiu: potser.., suposo...
|
Comportament
verbal ferm i directe: desitjo, m’agradaria, jo crec...
|
Comportament
verbal: Impositiu , has de, no torelo que...
|
Comportament
no verbal : postura tancada, moviments forçats, no contacte visual, veu baixa...
|
Comportament
no verbal: expressió franca i oberta, postura relaxada, moviments fàcils i
pausats...
|
Comportament
no verbal: Postura erecta i rígida, moviments amenaçant, mirada fixa...
|
Es
deixa violar els seus drets.
|
Protegeix
els seus drets i respecte el dels altres.
|
Viola i
no respecte els drets dels altres.
|
Baixa
autoestima
|
Aconsegueix
els seus drets sense ofendre els dels altres
|
Aconsegueix
els seus objectius perjudicant als altres.
|
Poc control
|
Alt grau de control.
|
Aparentment té el control però es sent sense
control.
|
Com poder educar assertivament als nostres alumnes?
Considero que l’assertivitat no és quelcom que s’hereti sinó que es va
forjant amb l’aprenentatge al llarg de tota la vida. Els nens van aprenen a
compartir, cedir, cooperar , negociar..
Referent això he pensat algunes estratègies per aconseguir ser un bon
docent assertiu:
a) Reforç
positiu: valoració d’aquella conducta observable que ha fet bé- Per tal de
potenciar la seva repetició.
b)
Buscar
referents o models a buscar i observar com actuen.
c) Davant
de conductes inadequades:
1.
Descriure
la conducta.
2.
Explicar
el motiu del canvi que s’espera.
3.
Reconèixer
els sentiments del nen.
4.
Una formulació
clara del que s’espera el nen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario